Uutiset
Täytyykö sähköauton olla alusta asti suunniteltu sähköautoksi, jotta se on hyvä?
Akut on sijoitettu etu- ja takamatkustajien alle ja rakenne rajoittaa akun koon 45 kWh. Akku tarjoaa 136 hv:lla ja 260 Nm:llä 320 kilometrin ajomatkan.
Täytyykö sähköauton olla alusta asti suunniteltu sähköautoksi, jotta se on hyvä?
Minulla oli viime viikon koeajossa Peugeot e-2008 GT. Pääsin viime kesänä koeajamaan pari sataa kilometriä isompaa 3008 pheviä ja auto teki vaikutuksen mukavalla ajettavuudella ja valtavirrasta poikkeavalla designilla.
Täyssähkö 2008 jakaa perusrakenteen pikkusisar 208 tapaan bensa- ja dieselmallien kanssa. Tehtaan kannalta strategia on fiksu: kolme vaihtoehtoa asiakkaille ja tehtaalla on mahdollisuus kohdentaa tuotantoa niihin voimalinjoihin, joilla on eniten kysyntää. Aiheellista on kuitenkin kysyä, kuinka hyvä sähköauto tulee autosta, joka on sunniteltu lähtökohtaisesti polttomoottoriautoksi.
Ja totta kai se vaikuttaa, että e-2008 on kompromissi. Akut on sijoitettu etu- ja takamatkustajien alle ja rakenne rajoittaa akun koon 45 kWh. Akku tarjoaa 136 hv:lla ja 260 Nm:llä 320 kilometrin ajomatkan. Koeajoaikana pakkanen pyöri -20°C asteen kylmemmällä puolella ja 96% latauksella range oli 240 kilometriä. Todellisuudessa range tuntui olevan lähempänä 200 km, mutta akun varauksen lasku ei ollut lineaarista (olisi pitänyt ajaa vielä enemmän, että akun käyttäytymiseen olisi saanut varmuuden).
Oma mielikuvani ranskalaisista autoista on ollut, että niiden jousitus on pehmeä ja ohjaus on ylitehostettu tunnottomaksi. 2008 yllätti positiivisesti. Jousitus oli jämäkkä ja tarkka. Ohjauksessa korostuu Peugeotille ominainen pikkuratti, joka on huomattavasti normaalia pienempi. Siinä missä normaalissa ratissa mittaristoa katsotaan ratin läpi, Peugeotissa katsotaan ratin yli. Pienempi ratti on matalammalla ja se tuntuu mukavalta ajoasennolta.
2008:n mittaristo on myös jotain erikoista: 3D näyttö, joka on perinteisen digimittarin ja hudin yhdistelmä. 3D-efekti on näyttävä ja sitä on osattu hyödyntää tyylikkäästi. Mittaristo on informatiivinen, kaikki olennainen tieto löytyy helposti. Sisusta autossa muutenkin on tyylikäs, feikki-hiilikuitua, pianolakattua mustaa, monisävyistä harmaata kangasta penkeissä. Kokonaisuutena Peugeot 2008 puhuttelee tyylillä ulkoa ja sisältä.
2008 on kooltaan pikkusegmentin SUV ja tarjoaa hyvät tilat neljälle aikuiselle. Kolme aikuista takapenkillä istuu ahtaasti, mutta kolme lasta matkustaa mukavasti. Peräkontti on kooltaan kohtuullinen. Viikonloppureissun kamat mahtuu hyvin, mutta isompien tavaroiden tai rattaiden kanssa voi tulla tiukkaa.
Peugeot 2008:n hinnat alkavat 20393 eurosta ja täyssähköt 36681 eurosta. Uudesta valtion sähköautojen työsuhde-edusta johtuen e-2008 on mielenkiintoinen vaihtoehto. Sen täyautoetu on jopa pienempi kuin hinnat alkaen version ollen 440€ kuukaudessa.
Jos kompakti täyssähkö SUV kiinnostaa, kannattaa e-2008 käydä ehdottomasti koeajamassa!
14.2.2021 Janne Nyyssönen