Täyssähköautojen osuus nousi 30 prosenttiin helmikuun ensirekisteröinneistä

– käytettyjen autojen kaupassa kasvua, uusien autojen rekisteröinnit vielä takamatkalla

Autoalan mukaan sähköistymisen kasvu on kuitenkin hidastumassa. Ensirekisteröintien määrä laahasi edelleen helmikuussa, mutta käytettyjen autojen kaupassa oli pientä piristymistä.

Helmikuussa rekisteröitiin 6 114 uutta henkilöautoa, mikä jää 3,0 prosenttia viime vuoden helmikuun lukemista. Tammi-helmikuussa henkilöautoja on rekisteröity 13 289, joka on 6,3 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän. Pakettiautoja ensirekisteröitiin helmikuussa 782, joka jää 16,3 prosenttia viime vuotta vaatimattomammaksi. Tammi-helmikuun aikana kilpiin on mennyt yhteensä 1 637 pakettiautoa, mikä on 15,7 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat komponenttipulan takia tammi-helmikuussa jääneet noin 30 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alemmalle tasolle. Komponenttipula on hidastanut ensirekisteröintejä jo kesästä 2021 alkaen ja sen ennakoidaan lievenevän vähitellen kuluvan vuoden aikana.

Täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi helmikuussa noin 30 prosenttiin rekisteröinneistä. Ladattavien hybridien osuus oli 19 prosenttia, joka on samaa suuruusluokkaa kuin viime kuukausien aikana. Pakettiautoista täyssähköautoja oli noin 20 prosenttia.

Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä on viime kuukausina ollut nopeassa kasvussa, sillä sähköautojen osuus asiakastilauksista kasvoi vuoden 2022 keväällä ennätyslukemiin polttoaineiden hintojen poikkeuksellisen nousun takia. Kesän jälkeen sähköautojen kysyntä on laantunut ja sähköistymisen kasvu on hidastumassa”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta

Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin helmikuussa suhteellisen vilkkaasti. Autoliikkeiden käytettyjen autojen kauppa on ollut tammi-helmikuussa noin 3 prosenttia viime vuoden alkuvuotta vilkkaampaa.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin helmikuussa yhteensä 299, joka on 29,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 tammikuussa. Yli 16 tonnin painoluokan kuorma-autoja on tammi-helmikuussa rekisteröity yhteensä 521, joka on 19,2 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 tammi-helmikuussa. Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-helmikuussa 35, joka on 40,0 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 138, joka saman verran kuin viime vuoden tammi-helmikuussa

Linja-autoja ensirekisteröitiin helmikuussa yhteensä 37, joka on selvästi enemmän kuin edellisten vuosien helmikuussa. Uusia linja-autoja on tammi-helmikuussa rekisteröity 54, joka on 12 prosenttia enemmän kuin pitkän aikavälin keskimääräinen alkuvuoden rekisteröintien määrä.

Henkilö- ja pakettiautojen autovero- ja arvonlisäverokertymä oli viime vuonna noin 1,2 miljardia euroa

Verohallinnon tuoreiden autoverotilastojen mukaan autoveroa kerättiin viime vuonna yhteensä noin 503 miljoonaa euroa. Määrä pieneni edelliseen vuoteen nähden, jolloin veroa kerättiin 524 miljoonaa euroa.

Verotilastoista selviää, että sähköautot ovat edelleen selvästi polttomoottoriautoja kalliimpia. Uuden sähköauton keskimääräinen hankintahinta oli noin 54 100 euroa ja uuden bensiiniauton 28 600 euroa.

Viime vuonna päättyneen täyssähköautojen hankintatuen jatkamiselle on vielä lähivuosien aikana suuri tarve, sillä hintaero bensiini- ja sähköautojen välillä ei ole viime vuosina kaventunut. Kehitys on ollut päinvastainen, sillä komponenttipula on nostanut täyssähköautojen hintaa suhteellisesti enemmän kuin polttomoottoriautojen. Autokannan nykyistä selvästi nopeampi sähköistäminen purkaisi myös biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen aiheuttamaa polttonesteiden hintapainetta ”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Uusien autojen arvonlisäverotuotto sen sijaan on viime vuosina säilynyt lähes ennallaan. Uusista henkilöautoista kerättiin viime vuonna noin 650 miljoonaa euroa arvonlisäveroa. Määrä on hieman suurempi kuin vuonna 2021. Arvio ei sisällä käytettynä maahantuotujen autojen arvonlisäverotuloja, sillä vain osasta käytettynä tuoduista autoista kertyy Suomelle arvonlisäveroa.


Autoalan Tiedotuskeskus on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen, katsastuksen ja autokierrätyksen toimialoilta. Tiedotuskeskuksen omistavat Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry.



Lue myös