Maailmanlaajuinen komponenttipula rokottaa myös autotehtaita.
Autoteollisuus kärsii komponenttipulasta, joka saattaa kestää vielä vuoden.
Autoteollisuus on yksi aloista, jotka kärsivät tällä hetkellä pahiten komponenttipulasta. Useita tehtaita on jopa suljettu, koska tuotanto ei voida pitää käynnissä. Autoja voimakkaammin komponenttipula iskee traktoreihin. Toimitusajat ovat kaksinkertaistuneet ja rekisteröinnit supistuivat selvästi viime vuodesta.
Uusien henkilöautojen rekisteröinnit jäivät syyskuussa selvästi viime vuoden lukemista, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Autoalan mukaan tilauskannat ovat kuitenkin korkealla, mutta autotehtaiden komponenttipula on vähentänyt uusien autojen tuotantoa ja aiheuttanut toimitusviiveitä.
Autoala ennakoi, että tuotantokatkosten aiheuttamat toimitusviiveet leikkaavat rekisteröintejä syksyllä koko Euroopassa, vaikka autojen kysyntä on vahvassa kasvussa.
Henkilöautojen ensirekisteröintejä jarrutti syyskuussa myös täyssähköautoilta lokakuun alussa poistuva autovero.
– Sähköautojen rekisteröinnit jäivät syyskuussa normaalia alemmas, sillä lokakuun alussa poistuva autovero on siirtänyt täyssähköautojen rekisteröintejä lokakuun puolelle, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Leasingsopimusta voi jatkaa
Leasing -sekä työsuhdeautoilijoita kehoitetaankin ajoissa harkitsemaan uuden auton tilaamista tai sopimuksen jatkamista. Etenkin pakettiautoissa saatavuus ja toimitusaika voi kestää jopa 12 kk.
Järvileasing lupaa tehdä kaikkensa, jotta asiakas saa omiin tarpeisiinsa sopivan ja parhaiten yritystä palvelevan ajoneuvon käyttöönsä.